Co to jest Trening Umiejętności Społecznych?
Trening umiejętności społecznych, w skrócie TUS, to zajęcia terapeutyczne, które mają na celu rozwijanie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Metodę TUS stosuje się również po to, aby pokazać uczestnikom, że mogą zbudować wartościowe relacje z rówieśnikami, znaleźć wspólny język z osobami dorosłymi i lepiej radzić sobie w sytuacjach społecznych na terenie domu, przedszkola i szkoły, a co za tym idzie: wesprzeć kondycję psychiczną dzieci i młodzieży.
Istnieją różne podejścia do Treningu umiejętności społecznych. My prezentujemy podejście bazujące na empatycznym kontakcie z uczestnikami oraz rozwijaniu umiejętności z zakresu 8 obszarów społecznych. To podejście, jak i cała metodologia, zostały opracowane przez doświadczone psycholożki z Gdyni, Dorotę Bentkowską i Joannę Węglarz, które dzielą się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi w trzech książkach dot. pracy metodą TUS, na szkoleniach oraz w materiałach i pomocach, które można wykorzystywać na zajęciach (pomocetus.pl).
Oto wspomniane 8 obszarów, które rozwijamy podczas TUSów:
- Emocje
- Normy społeczne
- Komunikacja interpersonalna
- Rozwijanie teorii umysłu
- Samowiedza i samoświadomość
- Asertywność
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
- Współpraca
W pracy metodą Treningu umiejętności społecznych istotne jest również to, aby rozpocząć od oceny poziomu funkcjonowania dziecka, dostosować plan terapii do jego możliwości, trenować regularnie i pod okiem odpowiednio przygotowanego Trenera TUS.
Dla kogo jest TUS?
Najprościej mówiąc – TUS jest dla tych osób, które mają zaburzony rozwój społeczno – emocjonalny i/lub trudności w zakresie umiejętności społecznych. Czyli dla kogo? Dla dzieci: w spektrum autyzmu (ASD), z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), z niepełnosprawnością intelektualną, mutyzmem wybiórczym, specyficznymi problemami w uczeniu się, spektrum poalkoholowych zaburzeń płodu (FASD), zaburzeniami słuchu i przetwarzania słuchowego, ale też dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz osób nieśmiałych, mających z różnych powodów trudności w funkcjonowaniu w grupie.