Gadżety do Treningu Umiejętności Społecznych
Czy TUS powinien być angażujący i ciekawy? Tak
Czy trzeba mieć dużo pomocy dydaktycznych i gadżetów? Tak
Czy trzeba na to wydać fortunę? NIE
Warto aktywować swoją kreatywność i w nowatorski sposób spojrzeć na otoczenie, aby odnaleźć tam… pomoce do Treningu umiejętności społecznych. Takie podejście pozwoli urozmaicić zajęcia, dzięki czemu motywacja dzieci do uczęszczania na TUSa wzrośnie, a jednocześnie szybciej będą uczyć się nowych umiejętności i przyswajać wiedzę. A w Waszej kieszeni zostanie więcej pieniędzy.
Oto 77 pomocy, które możesz wykorzystać na zajęciach:
- Kartki – podstawa, aby dzieci mogły na nich zapisywać ważne dla siebie treści lub je rysować, bo czasem łatwiej w ten sposób wyrazić siebie niż za pomocą słów
- Flamastry – to element niezbędny, służą do zapisywania i rysowania różnych treści w zadaniach, ćwiczeniach, czy na tablicy
- Kredki – kolejny niezbędny element, zwłaszcza w przypadku młodszych, niepiszących dzieci, bo za pomocą rysunków udzielają wielu odpowiedzi; dodatkowo kolory kredek mogą służyć do rozmów o emocjach (np. różowa kredka to szczęście, a czarna to złość)
- Farby – pozwalają na wiele działań plastycznych dot. emocji (np. wybieranie barwy danej emocji), ale też do tworzenia prac, z których można później stworzyć wspólną wystawę
- Papier kolorowy – do tworzenia kolaży, wycinanek na dany temat, oznaczeń emocji czy też do zabawy w kodowanie, np. rozmieszczamy na dwóch różnych końcach Sali 2 kartki – zieloną i czerwoną , terapeuci mówią jakieś zdanie dot. preferencji, marzeń czy myśli, a dzieci gdy się zgadzają to idą do zielonej kartki, a gdy nie to do czerwonej
- Szary papier – to tani i duży podkład do wspólnych plakatów czy dużych gier planszowych. Można też na nim odrysować sylwetki dzieci i poprosić je, aby zaznaczały, gdzie odczuwają w swoim ciele daną emocję lub swoje zalety i sukcesy
- Plastelina/ciastolina – rozładowuje napięcie, gdy się z niej lepi, a dodatkowo można ją wykorzystać do zabaw w sklep, restaurację, stołówkę szkolną czy do lepienia figurek-emocji
- Klej – niezbędna pomoc przy wszelkich pracach plastycznych
- Taśma klejąca – do przyklejania elementów i łączenia pojedynczych kartek zapełnionych przez uczestników, aby pokazać, że razem tworzymy interesująca całość
- Taśma izolacyjna – do wyznaczania przestrzeni na podłodze (np. gdzie się ustawić, gdzie nie wchodzić itp.)
- Krepina – można ją użyć do przeróżnych prac plastycznych, ale też do tworzenia ubrań dla kukiełek
- Brystol – do tworzenia plakatów lub lapbooka dot. grupy
- Miska – jako pojemnik na materiały sypkie lub przestrzeń do eksperymentów z mąką i dodatkami, bo wszelkie zabawy sensoryczne odprężają i wyciszają
- Kasza/ryż/groch/siemie lniane – po przesypaniu ich do większej miski lub worka możemy w nich ukryć zadania dla uczestników lub tematy scenek, które chcemy przećwiczyć, a dodatkowo dzieciaki będą mieć doznania sensoryczne
- Mąka pszenna, woda i sól – czyli masa solna, z której można ulepić różne figurki, medale czy ozdoby-prezenty dla uczestników
- Mąka ziemniaczana + olej – czyli sztuczny śnieg, z którego można coś wspólnie ulepić lub wykorzystać do omówienia norm społecznych zimą
- Mąka ziemniaczana + woda – czyli ciecz newtonowska, która odpręża i pozwala odczuć, że nie wszystko jest takie, jak nam się na początku wydaje
- Brokat, gliceryna, woda – to składniki na słoik lub butelkę sensoryczną (w zależności od tego, które naczynie mamy); relaksują, ale też obrazują działanie emocji – najpierw są wzburzone, a później powoli opadają
- Klepsydry – obserwowanie ich to moment na relaks na zajęciach, bo wyciszają i uczą uważności; oczywiście można ich użyć także do odmierzania czasu
- Papier ryżowy i woda – można wykorzystać do pokazania metafory, że nawet jeśli ktoś jest twardy i nieugięty (jak papier ryżowy), to przy odpowiednich warunkach można go zmiękczyć (pod wpływem wody papier robi się elastyczny). Świetny także do zabawy sensorycznej relaksującej dzieci
- Słoiki – znajdą zastosowanie przy tworzeniu zabawek sensorycznych, ale można je również wykorzystać jako ćwiczenie uważności, gdy nalejemy do nich wody i poprosimy aby w ciszy go między sobą podawać; innym pomysłem może być też robienie słoików zapełnionych pomysłami na aktywności czy dobre myśli
- Worki strunowe – przydadzą się do przechowywania różnych pomysłów i zadań zapisanych na karteczkach, ale też do stworzenia zabawki sensorycznej, gdy wypełnimy go żelem do włosów i cekinami
- Puszki po kawie/mleku modyfikowanym – można wykorzystać do różnych pomocy pudełkowych, które ułatwiają czekanie na swoją kolej – w przykrywce można zrobić odpowiedni otwór do szpatułek drewnianych, małych piłeczek, zakrętek po napojach, czy guzikach, a następnie dziecko ma je wszystkie przez ten otwór włożyć
- Pojemniki na żywność – można wykorzystać do obrazowania natężenia emocji, ale też sejfów, w których można schować zapisane na kartkach sytuacje lub rozwiązania dot. emocji (najlepiej sprawdzą się zestawy Pruta z Ikei)
- Zestaw miarek kuchennych – kolejny przyrząd kuchenny, za pomocą którego możemy określić, jak duża jest dana emocja
- Łyżki różnej wielkości – je również można wykorzystać do określania natężenia emocji
- Centymetr krawiecki – za jego pomocą można określać wielkość danej emocji
- Drewniane łyżki i szpatułki – do tworzenia kukiełek do scenek lub postaci które mają być symbolem danej emocji
- Włóczka/ Sznurek – (można zrobić z niepotrzebnych T-shirtów) rozwieszona między dwoma punktami może służyć do zawieszania na nim prac, zdjęć dzieci jako listy obecności na zajęciach, ale też zadań do losowania przez dzieci; innym sposobem jest opowiadanie historii, którą tworzą wszyscy uczestnicy i podają sobie między sobą kłębek jedną ręką, a w drugiej trzymają pozostały sznurek, tak aby powstała wspólna pajęczyna
- Lina – przedmiot, który można wykorzystać do przeciągania między drużynami albo w wersji dzieciaki vs terapeuci,
- Spinacze do prania – można je wykorzystać do przyczepiania elementów na sznurku, ale również jako element uczący dzieci swoich granic cielesnych, gdy będziemy przyczepiać je do ubrania dziecka
- Gąbki – jako narzędzie malarskie przy pracach artystycznych dotyczących grupy czy emocji, a także jako narzędzie do samodzielnego obniżania napięcia lub do masażu dłoni w parach przy temacie dot. granic cielesnych
- Pudełko po chusteczkach – jako pudełko do losowania zadań lub pomysłów zapisanych na kartkach
- Poduszka – można na niej siedzieć lub przytulać ją, gdy na zajęciach pojawiają się smutne lub trudne dla uczestników historie, dodatkowo mogą być wyposażeniem kącika relaksu w sali. Można z nich także budować wspólne konstrukcje
- Koc – można wykorzystać jako element „domu”/”bazy”, który uczestnicy wspólnie tworzą, przestrzeń na której grupowo działamy, ale też jako źródło dające ciepło i zapewniające komfort termiczny
- Maskotki – to aktorzy, którzy występują w teatrzykach i zabawach dot. emocji lub trudnych sytuacji, można je też wykorzystać jako przedstawicieli cech lub zachowań, które z dziećmi omawiamy np. „odważny lew” lub „przestraszona myszka”
- Figurki zwierząt – podobnie jak z maskotkami, mogą być aktorami w krótkich inscenizacjach lub „uosobieniem” emocji, cech lub zachowań; dodatkowo dzieci mogą je wykorzystać w zabawach, aby przepracować zachowania które trudno im zrobić jako oni
- Klocki – można wykorzystać klasycznie do budowania wspólnych budowli, ale też do ćwiczenia wyobraźni i elastycznego myślenia zadając najróżniejsze tematy budowli, dodatkowo różne kolory klocków można użyć do zobrazowania kolorów emocji, a różne kształty do określenia ich natężenia
- Karteczki samoprzylepne – do zapisywania planu spotkania, zadań na zajęciach, pomysłów wymyślonych podczas burzy mózgów, luźnych myśli dzieci, a nawet do stworzenia za ich pomocą własnej gry planszowej
- Gazety – są źródłem zdjęć pasujących do omawianych emocji, strojów dzięki którym można omawiać ich adekwatność do rożnych sytuacji społecznych czy też produktów dzięki którym można rozmawiać na temat preferencji uczestników, a także liter i napisów do plakatów i kolaży tematycznych
- Skrawki materiałów – przydadzą się do ubranek dla kukiełek, ale też do kolaży na zadany temat
- Kubki papierowe – można na nich narysować lub przyczepić symbole emocji i do środka wykładać karteczki z zapisanymi sytuacjami, które wywołują w nas daną emocję, możemy też dać uczestnikom zadanie, aby wspólnie zrobili z kubków jak najwyższą wieżę lub ustawić dużo kubków obok siebie, a do środka każdego włożyć jakieś zadanie kooperacyjne, uczestnicy mają do nich trafiać piłką do ping ponga, a następnie wykonywać zadania, które wylosowali
- Karty do gry – są świetną pomocą do opanowania różnych komunikatów na powitanie i pożegnanie, gdy odwrócimy je rewersem do góry, a następnie będziemy pojedynczo je odwracać (dama – dorosła kobieta, król i walet – dorosły mężczyzna, as – przyjaciel, cyfry – dzieci)
- Instrumenty muzyczne – wspólne muzykowanie i dawanie koncertów, ale też wyszukiwanie instrumentów i dźwięków pasujących do nastroju dzieci czy emocji
- Ulotki i gazetki reklamowe – przydadzą się w tematach związanych z samoświadomością, aby z nich wycinać lub zaznaczać swoje preferencje np. żywieniowe lub tworzyć plakaty na swój temat
- Piłka – do wykorzystania podczas rundki, jako znacznik kto opowiada, ale też podczas aktywności ruchowych, np. zabawy „piłka parzy”, gdy trzeba uciekać przed turlaną piłką lub zabawy „21”, która polega na tym, aby uczestnicy podawali między sobą piłkę bez upadku 21 razy
- Pudełka kartonowe – do tworzenia wspólnych budowli (np. makiety miasta), ale też spersonalizowanych pudełek do których można wkładać karteczki z najlepszym momentem zajęć/sukcesami po każdym spotkaniu, aby na ostatnich zajęciach je wspólnie przejrzeć i podsumować TUSa, z kartonu można tez stworzyć scenę do teatrzyku kamishibai
- Opakowania po produktach spożywczych i kosmetykach – do zabawy w sklep, aby utrwalić zwroty grzecznościowe i kulturalne zachowanie się w sklepie
- Pałeczki do sushi – jako różdżka do czarowania np. zmiany emocji czy przestrzegania norm społecznych
- Bandaże elastyczne – do zabaw grupowych na czas: zabandażowywanie jakiejś części ciała, zwijanie bandaża czy robienie długiego wspólnego warkocza z 3 bandaży
- Kręgle – można wykorzystać tradycyjnie do zwykłej zabawy w przewracanie elementów, ale można też na kręglach umieścić zadania lub jakąś treść i wtedy działa się zgodnie z instrukcją na przewróconym kręglu
- Pomponiki – można wykorzystać do przyznawania punktów za dobre odpowiedzi podczas zabawy w teleturniej, dopasowywać kolory pomponików do emocji lub za pomocą ich ilości określać jak by się czuło w danej sytuacji
- Pudełeczka po biżuterii – jako paczuszki z zadaniami w środku lub miłymi komplementami zapisanymi i ukrytymi w nich, można je tez wykorzystać jako rekwizyt do przećwiczenia sytuacji otrzymywania lub wręczania prezentu
- Telefon (nieużywany model, najlepiej z klawiaturą) – jako rekwizyt w scenkach do ćwiczenia rozmów telefonicznych, zamawiania jedzenia czy taksówki, ale też do wzywania pomocy
- Apaszki – do zasłaniania oczu w różnych zabawach i zadaniach bez udziału wzroku, ale też do związywania np. nóg czy rąk dwóch uczestników przy zadaniach wymagających współpracy
- Świeczka – do wprowadzenia relaksu, chwili uważności, ale też oswajania z sytuacją w której trzeba dmuchać świeczki
- Kreda – do zapisywania planu na tablicy, ale też do rysowania strzałek i zadań podczas gry terenowej
- Lampa – do zrobienia teatrzyku cieni, w których można przedstawić problemową sytuację
- Kamyki – mogą być punktami które się zdobywa, ale też można na nich rysować emocje, elementy gry lub pionki, można też zrobić ćwiczenie kreatywne „czym może być kamyk?”
- Gałęzie – za ich pomocą można coś wspólnie zbudować lub ćwiczyć kreatywność, aby wymyślić dla nich jak najwięcej zastosowań
- Deska – może być totemem naszej grupy tusowej, którą dzieciaki ozdobią wspólnie zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami
- Koperty – przydadzą się do umieszczania w nich zadań dla grupy i rozmieszczania w Sali, chowania w nich listów podsumowujących do uczestników TUSa, gdy mamy je w różnych kolorach to możemy im nadać znaczenie np. czerwona – niewłaściwe zachowania, zielona – zachowania odpowiednie i w ten sposób podzielić różne zachowania np. w sytuacji złości
- Naklejki – można wykorzystać jako motywator/symbol który otrzymuje się pod koniec zajęć, ale też jako ozdoba prac i zadań; gdy są to naklejki z ulubionymi bohaterami grupy to motywacja dzieci będzie większa
- Łapka na muchy – jako przyrząd za pomocą którego wskazujemy właściwe wybory/odpowiedzi na tablicy lub kartach rozłożonych na ziemi
- Rodzynki lub inne suszone owoce – to element, za pomocą którego możemy ćwiczyć uważność i koncentrację na zmysłach, gdy poprosimy, aby dzieci pogryzły dokładnie 20 razy rodzynkę
- Magnesy – może służyć do przyczepiania pomocy na tablicy magnetycznej, a gdy mamy literki-magnesy możemy je wykorzystywać do robienia rozsypanek-zagadek dla uczestników jako wprowadzenie do tematu zajęć
- Liście – to mogą być „pieniądze”, ale tez temat do ćwiczenia kreatywności, aby wymyślić jak najwięcej ich zastosowań
- Kasztany/żołędzie – mogą być punktami które zbierają drużyny lub elementami, z których dzieci mają coś wspólnie zbudować
- Koraliki i sznurek – to przedmioty z których można zrobić bransoletki lub naszyjniki, ale koralik można nawlec tylko wtedy, gdy powie się coś miłego na swój temat
- Koszulka foliowa – może być spersonalizowanym woreczkiem na zadania i ważne przedmioty z zajęć
- Kółka do origami – można wykorzystać do określania kolorów emocji, na których zapisujemy lub zapisujemy sytuacje, w których ją czujemy
- Guziki – mogą posłużyć do rozmowy o emocjach (dany kolor = dana emocja), ale też mogą być monetami w zabawach lub wypełnieniem do pomocy pudełkowych z puszek
- Wykałaczki – to budulec do wspólnych budowli, ale też do odwzorowywania kształtów które ułożył partner w zadaniu
- Jajka po Kinder niespodziankach – do umieszczania w nich zadań i komunikatów, a następnie losowania przez uczestników
- Kostki do gry – przydadzą się do grania w gry wymyślone przez uczestników, ale też do określania długości jakiejś aktywności (ilość oczek = ilość minut na daną aktywność) lub ilości osób w drużynie
- Lusterko – do oglądania tego jak wygląda twarz uczestników, oglądania jej elementów w różnych minach, aby zwrócić uwagę na elementy twarzy, które zmieniają się przy różnych emocjach i na które warto zwracać uwagę
- Okulary przeciwsłoneczne – aby osoby nadwrażliwe na światło mogły w ten sposób zadbać o swoje potrzeby, ale też do zabaw tematycznych czy ćwiczeń pokazujących co nam daje kontakt wzrokowy
Co jeszcze mogłoby się znaleźć na tej liście?