Schemat zajęć TUS

W pracy metodą Treningu umiejętności społecznych ważny jest stały schemat zajęć. Najogólniej rzecz biorąc każde spotkanie składa się z: 

  1. wstępu, podczas którego się witamy i mówimy o sprawach, które były dla nas ważne w minionym tygodniu, 
  2. rozwinięcia, które jest czasem na zapoznanie z głównym tematem zajęć, zadania, ćwiczenia, doświadczanie, rozmowy, scenki etc. 
  3. zakończenia, czyli podsumowania spotkania i pożegnania.  

Aby ten schemat był dla dzieci czytelny, można go jeszcze bardziej uszczegółowić: 

  • Powitanie  
  • Wprowadzenie do tematu 
  • Gry i zadania 
  • Przerwa 
  • Gry i zadania 
  • Pożegnanie 

Plan spotkania powinien być znany dzieciom i widoczny podczas całego spotkania, można go więc zapisać na tablicy lub skorzystać z Magnetycznego Planu zajęć z Pomocetus. Dlaczego jest on tak ważny? Dlatego, że pozwoli dzieciom poczuć się bezpiecznie, umożliwi oswajanie się z zasadami i formułą TUSów, a także wpłynie pozytywnie na rozumienie tego, co się dzieje na zajęciach. A nam, terapeutom TUS, pomaga przy planowaniu spotkań i ułatwia pracę metodą TUS.  

 

Przykładowy schemat zajęć dotyczących asertywności 

  • Powitanie – Opowiadanie o nastroju, w jakim uczestnicy przyszli na TUSa (można ułatwić dzieciom to zadanie poprzez wykorzystanie Emocjometru z Pomocetus). 
  • Wprowadzenie do tematu – Rozmowa kierowana na temat tego czy dzieciom zdarzają się sytuacje, w których coś im się nie podoba, nie chcą żeby ktoś im robił albo same nie chcą czegoś robić; opowiadanie o doświadczeniach i emocjach, które się wtedy odczuwa. 
  • Gry i zadania – Zadanie nr 1: Zapoznanie z postawami agresywną, uległą i asertywną. Stworzenie tabelki z nazwami postaw na tablicy, określanie do której postawy pasują zapisane na kartkach zachowania i komunikaty, a następnie przyczepianie tych kartek w odpowiednich miejscach tabeli. Podkreślenie, że najlepiej jest prezentować postawę asertywną podczas trudnych sytuacji. 
  • Przerwa – Zabawa ruchowa z piłką „21”: zadaniem grupy jest podawanie między sobą piłki 21 razy, tak, aby nie spadla na podłogę; gdy piłka spadnie, należy rozpocząć odliczanie od nowa.  
  • Gry i zadania – Zadanie nr 2: karta pracy „Historyjki społeczne – ASERTYWNOŚĆ” z Pomocetus. Każda z historyjek składa się z krótkiego opisu, ilustracji i pytania. Zadaniem dzieci jest zdecydować jaka reakcja bohatera byłaby najlepsza w danej sytuacji i zapisać odpowiedź na karcie pracy. Podsumowanie pracy dzieci. 
  • Pożegnanie – Rundka dotycząca aktywności, która najbardziej podobała się każdemu dziecku podczas TUSa. Pożegnanie.  

Zapisz się do Newslettera

aby otrzymywać najnowsze informacje o naszych produktach i darmowych webinarach!

Dodatkowo odbierz kod rabatowy 5% na Twoje pierwsze zakupy

Pomoce TUS

Pomoce TUS to baza pomocy terapeutycznych stworzona z myślą o psychologach, pedagogach i terapeutach, pracujących z dziećmi i młodzieżą. Nasze pomoce są wykorzystywane w punktach przedszkolnych i szkolnych oraz prywatnych gabinetach.Wszystkie prace stworzone są przez nasze autorki Joannę Węglarz oraz Dorotę Bentkowską.

Dowiedz się więcej czym jest TUS

Wszystkie prawa zastrzeżone Pomoce TUS 2024

Dziękujemy!

Przesłano formularz

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie! Zajrzyj na swoją skrzynkę mailową. Sprawdź folder oferty bądź spam!​