Schemat zajęć TUS

W pracy metodą Treningu umiejętności społecznych ważny jest stały schemat zajęć. Najogólniej rzecz biorąc każde spotkanie składa się z: 

  1. wstępu, podczas którego się witamy i mówimy o sprawach, które były dla nas ważne w minionym tygodniu, 
  2. rozwinięcia, które jest czasem na zapoznanie z głównym tematem zajęć, zadania, ćwiczenia, doświadczanie, rozmowy, scenki etc. 
  3. zakończenia, czyli podsumowania spotkania i pożegnania.  

Aby ten schemat był dla dzieci czytelny, można go jeszcze bardziej uszczegółowić: 

  • Powitanie  
  • Wprowadzenie do tematu 
  • Gry i zadania 
  • Przerwa 
  • Gry i zadania 
  • Pożegnanie 

Plan spotkania powinien być znany dzieciom i widoczny podczas całego spotkania, można go więc zapisać na tablicy lub skorzystać z Magnetycznego Planu zajęć z Pomocetus. Dlaczego jest on tak ważny? Dlatego, że pozwoli dzieciom poczuć się bezpiecznie, umożliwi oswajanie się z zasadami i formułą TUSów, a także wpłynie pozytywnie na rozumienie tego, co się dzieje na zajęciach. A nam, terapeutom TUS, pomaga przy planowaniu spotkań i ułatwia pracę metodą TUS.  

 

Przykładowy schemat zajęć dotyczących asertywności 

  • Powitanie – Opowiadanie o nastroju, w jakim uczestnicy przyszli na TUSa (można ułatwić dzieciom to zadanie poprzez wykorzystanie Emocjometru z Pomocetus). 
  • Wprowadzenie do tematu – Rozmowa kierowana na temat tego czy dzieciom zdarzają się sytuacje, w których coś im się nie podoba, nie chcą żeby ktoś im robił albo same nie chcą czegoś robić; opowiadanie o doświadczeniach i emocjach, które się wtedy odczuwa. 
  • Gry i zadania – Zadanie nr 1: Zapoznanie z postawami agresywną, uległą i asertywną. Stworzenie tabelki z nazwami postaw na tablicy, określanie do której postawy pasują zapisane na kartkach zachowania i komunikaty, a następnie przyczepianie tych kartek w odpowiednich miejscach tabeli. Podkreślenie, że najlepiej jest prezentować postawę asertywną podczas trudnych sytuacji. 
  • Przerwa – Zabawa ruchowa z piłką „21”: zadaniem grupy jest podawanie między sobą piłki 21 razy, tak, aby nie spadla na podłogę; gdy piłka spadnie, należy rozpocząć odliczanie od nowa.  
  • Gry i zadania – Zadanie nr 2: karta pracy „Historyjki społeczne – ASERTYWNOŚĆ” z Pomocetus. Każda z historyjek składa się z krótkiego opisu, ilustracji i pytania. Zadaniem dzieci jest zdecydować jaka reakcja bohatera byłaby najlepsza w danej sytuacji i zapisać odpowiedź na karcie pracy. Podsumowanie pracy dzieci. 
  • Pożegnanie – Rundka dotycząca aktywności, która najbardziej podobała się każdemu dziecku podczas TUSa. Pożegnanie.  

Powiązane wpisy